Chcesz prowadzić zajęcia, które ciekawią i angażują uczestników? Poznaj kilka metod, które pomogą Ci stworzyć efektywne spotkania i skutecznie zbudować pewność siebie.
Ustal dopasowany do uczestników cel spotkania oraz jego korzyści.
Efektywne zajęcia to takie, które będą faktycznie przydatne dla uczestników. Dlatego przygotuj spotkanie w taki sposób, aby uwzględnić indywidualne potrzeby uczniów. Oczywiście w miarę możliwości! Jeżeli to Twoje pierwsze zajęcia dla danej grupy, spróbuj uzyskać informacje o niej od innych wykładowców. A jeśli są to już znani Tobie uczestnicy, wykorzystaj zdobytą o nich wiedzę i stwórz program, który naprawdę ich zaciekawi.
Pomocne w tym będzie rozpisanie konkretnych korzyści, które chcesz, aby uczniowie wyciągnęli z Twoich zajęć. Będzie to dla Ciebie pewnego rodzaju kierunek w przygotowywaniu planu oraz materiałów. Pamiętaj, aby benefity były jasne i klarowne, ale także możliwe do zapewnienia. Dobrze jest mierzyć wysoko, ale nie stawiaj sobie celów, których nie jesteś w stanie zrealizować. Zwiększy to jedynie stres, który i tak codziennie odczuwasz jako wykładowca.
Doprecyzuj najbardziej efektywną formę spotkania i oczekiwania, jakie mogą mieć uczestnicy.
Było o korzyściach, teraz pora na oczekiwania. Chociaż niektórzy mogą się temu sprzeciwiać, każdy z nas czegoś oczekuje. I tak jest też w przypadku Twoich uczniów. Dlatego bardzo ważne jest, abyś miał z nimi dobry kontakt i szczerze rozmawiał o wizji zajęć. Poznanie perspektywy uczestników pomoże Ci przygotować spotkanie tak, aby wzbudzić w nich szczere zaciekawienie tematem i docelowo — zaangażować w proponowane działania.
Forma spotkania zależy zarówno od uczniów, jak i od Twojego charakteru. Możesz jak najbardziej inspirować się innymi wykładowcami, jednak przede wszystkim spójrz w głąb siebie. Jakim typem wykładowcy jesteś? Jak najbardziej lubisz prowadzić zajęcia? Co jest Twoim największym talentem? W jakim aspekcie pracy czujesz dyskomfort? Odpowiedz sobie na te i inne pytania, aby poznać siebie bliżej. Nie jesteś w stanie dopasować się do każdego ucznia. Dlatego pamiętaj aby rozwijać się, ale niekoniecznie zmieniać w kogoś innego. Wykorzystaj to, co potrafisz najlepiej i nie pozwól aby trudności odebrały Ci radość z pracy.
Stwórz ciekawy plan zajęć i zastanów się w jaki sposób chcesz zaangażować grupę.
Chociaż jest to wszystkim znany fakt, niestety nie każdy bierze go na serio. Dlatego nie popełniaj tego błędu i nie prowadź zajęć w formie wykładowej. Godzina ciągłego mówienia (w dodatku monotonnego) działa na uczestników tak, jak kołysanka na dzieci. Zamiast tego, pomyśl w jaki sposób możesz zaangażować grupę. Zagadki, zadania do rozwiązania, opowiadanie historii, prace zespołowe i przerwy na rozgrzewkę lub wyprostowanie nóg to tylko kilka z propozycji. Pamiętaj także, że przydatne w pobudzaniu wyobraźni są wszelkiego rodzaju rekwizyty i urządzenia. Śmiało więc wykorzystuj możliwości, tworząc z zajęć wyjątkowe doświadczenie.
Inną ważną kwestią jest to, abyś dał sobie pole do improwizacji w trakcie zajęć. Przygotowany plan jest ważny, ale to umiejętność obserwacji i reakcji jest kluczowa. Czasami Twoje założenia mogą okazać się mylne i to, co miało zaciekawić grupę, niekoniecznie spełnia swoją rolę. Dlatego patrz na uczestników — to oni dadzą Ci najlepszą informację zwrotną i nakierują w wprowadzanych zmianach.
Przygotuj miejsce zajęć oraz potrzebny sprzęt.
Praca z innymi osobami jest zaskakująca. W końcu nigdy nie masz pewności, czy Twoje wyobrażenia się spełnią. Aby uniknąć innych niespodzianek, zwłaszcza tych mniej przyjemnych, kontroluj to, na co masz wpływ. Przygotuj więc salę, w której odbywają się zajęcia oraz niezbędne narzędzia. Czysta i pozbawiona zbędnych przedmiotów przestrzeń sprawi, że łatwiej skupisz się na pracy. Jeżeli z kolei będziesz miał wszystkie niezbędne narzędzia pod ręką, zaoszczędzisz czas na ich szukanie. Oprócz tego, zmniejszysz ryzyko dodatkowych nerwów. Bardzo łatwo stracić równowagę, gdy za żadne skarby nie można znaleźć potrzebnej rzeczy.
Sporządź więc listę najważniejszego sprzętu oraz spraw, które koniecznie musisz załatwić, aby przygotować salę. W ten sposób będziesz mógł łatwo zweryfikować czy jesteś gotowy do prowadzenia zajęć.
Pomyśl o swoich własnych potrzebach i komforcie.
Samopoczucie, wyspanie, zdrowy posiłek dodający energii i wygodne ubrania to kilka kwestii, o które warto zadbać przed zajęciami. Im bardziej się sobą zaopiekujesz, tym mniej będziesz się później stresował. Dlatego zacznij dobrze dzień, znajdź chwilę na złapanie głębszego oddechu, zjedz zdrowe śniadanie i koniecznie pamiętaj o nawadnianiu.
Bardzo ważną kwestią jest także Twoja wygoda. Dlatego zawsze noś ubrania oraz obuwie, w których czujesz się komfortowo i pewny siebie. Z pewnością w swojej szafie znajdziesz bluzkę lub koszulę, której nadałeś miano szczęśliwej. A jeśli nie, być może to dobra pora, aby wybrać się na zakupy i kupić to, w czym będziesz mógł zawojować świat.
Dobór ubrań wpływa na komfort Twojego ciała. A jeżeli ciało czuje się swobodnie, to zapewne Twój umysł również jest odprężony. Swoboda w pracy wykładowcy jest piekielnie ważna zwłaszcza dlatego, że w trakcie zajęć jesteś na widoku. Twoje działania, wygląd i zachowanie są obserwowane i bardzo często oceniane. Dzięki swobodzie łatwiej złapać dystans i czuć się pewnym siebie. Chyba, że dorwie Cię stres.
Zapewne ostatnią sytuacją, do której chciałbyś doprowadzić podczas zajęć, jest obezwładniający stres i wywołany nim pot. O ile delikatna plamka może nie zostać zauważona, o tyle nadmierne pocenie się jest trudne do ukrycia. Nawet jeżeli z logicznego punktu widzenia wiesz, że nie ma się czego wstydzić, pot potrafi bardzo szybko zdekoncentrować i skutecznie utrudnić prowadzenie spotkania.
Dlatego dobrym sposobem na pocenie się są jednorazowe wkładki przeciwpotowe do ubrań MY DRY. Wystarczy, że przykleisz je w miejscu pod pachami, a będą wchłaniały wilgoć w czasie, gdy Ty będziesz w spokoju prowadzić zajęcia. Wkładki pełnią podwójną rolę: sprawiają, że pot pozostaje niewidoczny dla innych oraz dają Ci świeżość oraz uczucie komfortu, dzięki czemu możesz pozostać sobą. I efektywnie prowadzić zajęcia.